måndag 7 september 2009

CrossFit-SM

CrossFit-SM
5 september Solna, Stockholm


Hade dumma tankar om att kanske kunna placera mig topp 10, men efter publiceringen av passen i onsdags så var mer förhoppningarna:

1. Komma in under bryt tiderna
2. Inte komma sist

Under dom nya "kraven" jag hade på mig så får man ju säga att det var rätt lyckat.
Men annars inte så där jätte mycket.

Pass 1:

"Chipper"
500m löpning
50 marklyft@90kg
50 Burpees
250M Farmers walk@ 2*24kg
50 KB swings@24kg
50 situps
500m löpning

Tid: 25:38


Mental crash efter typ 15 marklyft, sen var de återstående 21min en ren plåga.
Gjorde de första 10 burpeesarna i rätt lugnt tempo, sen var det 5 till, och sen började min stackars domare upprepa sig ett par gånger(läs dåliga reps av mig)
så blev nog 3-4 extra burpess, samt typ 4 där jag bara gjorde ett extra skutt för att få de godkända.
Sen ut till Farmers walk, tog det rätt lugnt där för att på inrådan av björn ta det lite lugnt för att spara greppet till swingsen, gick nog rätt hyfsat, dock lyssnade jag nog för mycket på björn där ;)
Tillbaka till swingsen, där jag gjorde 10 och sen började ländryggen typ brinna....
gjorde sen dom i mindre set om typ 5-7 med alldeles för mycket vila.
Situpsen var nog det enda som jag var nöjd med under det passet.
Gjorde 20, ett extra andetag, 15, 10, 5.
Dom gick rätt snabbt, iallafall mentalt.
Och sen var det att "spurta" de sista 500m, eller ja snarare små jogga och sen kan man nog kanske räkna de sista 50m till löpning när man har haft 450m på sig att få upp farten.
Total knäck, men man lär sig nått av varje gång på sånt här.

Pass 2:

Rodd 3000m

Tid 12:41


Ingen direkt bra tid.
Mitt försvar.. kass på att ro ;)
Har inte suttit på en Concept maskin på ca 1.5år, stor skillnad jämfört mot de Fluid motion roddmaskinerna vi har på gymmet här.
Dock får jag ju säga att jag inte kan ha det till mitt försvar för att Concept maskinerna är såpass mycket bättre att det var en fröjd att sitta på en... eller ja hur man nu ska utrycka sig efter att suttit på den i 3000m.

Bra fart de första 500m, känndes riktigt skönt att hålla sig runt, 1:44-47.. känndes bra framtill ca 600m strecket där det sjönk till 1:54 och ner till runt 2:04 vid 1000m.
Sen slet jag med att hålla tempot under 2:10 resten av vägen.
Hörde nått i bakgrunden av arrangörerna att det är lätt att köra in i väggen med en roddmaskin, man ska nog lyssna på folk ;)

Pass 3:

5 runder av:
5 Clean and Jerk@ 70kg
10 CTB pullups
20 Airsquats

Tid: 12:23


Det här passet var något jag hade sett framemot, lite för tung vikt i stötarna(kroppsvikt +4kg), men pullups är nice.
Var duktigt orolig med tanke på min undermåliga prestation resten av dagen.

Drog iväg de första 5 stötarna med rätt bra fart, känndes kontrollerat, 10 pullups obrutna, och hyfsad fart på knäböjen.
Sen gjorde jag en av återkommande tabbe, pausa mellan övningarna, aldrig aldrig pausa mellan övningarn.
Resten av rundorna var alla övningarna brutna på ett eller annat sätt, pullupsen för att ha lite kraft i händerna samt för att kunna andas.
Fattade inte riktigt hur den här kombinationen kunde få en att andas så tungt.

Men lyckades ta ledningen i mitt heat och hålla det, rätt nice för en gångs skull ;)

Slutsats:

Dåliga placeringar de första 2 första heaten, 19 och 20, men något bättre placering i sista (5:e) vilket gjorde att jag landade på 15:e plats totalt.
Inte nöjd med min insats, dock var ju kriterierna att överleva vilket jag gjorde.
Har ett och annat pass under de närmsta veckorna som kommer att fokusera på det mentala.. Chippers och löpning ligger högt där.

Arrangemang

Bra arrangerat av Crossfit Nordic, bra programmering(ej till min fördel ;) )
Bra standarder, dock så var bedömmningen av standarderna rätt undermåliga vissa gånger.
Såg riktigt många bra domare, men också rätt många reps som släpptes igenom men inte var godkända.
Bättre briefing till funktionärerna vid nästa tävling kan lösa rätt mycket, och/eller att om man har möjligheter ett bättre urval av domare.



Stor bravur till alla deltagare och funktionärer, det flöt på väldigt fint under dagen.
Ett bra publikhav gjorde att det var ett riktigt bra drag under alla heat.


Nu så är det dags att lägga sig i hårdträning så man gör bättre ifrån sig nästa gång.
Man får nog vänta en dag till med träningen för att träningsvärken ska lugna ned sig lite samt att händerna ska få en chans att läka.

3 kommentarer:

  1. Trevligt att träffas, synd att ni inte var med ut på kvällen!

    Bra jobbat på SM, speciellt sista passet!

    Men vad är det för härmapsbakterier du har fått? Trodde nästan att det var min blogg jag läste i inledningen:)

    SvaraRadera
  2. Haha, hade nog ganska exakt samma tankar som du innan tävlingen ;)

    Jo, funderade på att åka i till snaps, men jag och tjejen tog det lugnt, och käkade gott samt frossade i glass på kvällen.

    Definitivt trevligt att träffas, kul att träffa en i min storlek ;)


    Jag var/är imponerad av din rodd tid.. något avis ;)

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat Charlie, den sista krossade du fullständigt!

    SvaraRadera