söndag 18 oktober 2009

Fran

Då var det dags igen.. eller som vanligt så mer eller mindre fasade..

Fran

21-15 -9
Thrusters@42.5kg
Pullups

Tid: 5:36


Inget PR, dock så var det första försöket med butterfly under Fran.


Har varit vissa diskussioner på Forumet angående manin kring Fran...

Funderade lite på om det är så viktigt att ha en bra Fran tid som så många söker.
Deadlift/Burpee woden jag gjorde förra veckan sved mer, men det finns något mentalt med Fran.
Thrusters ligger högt upp på Goat listan och är något jag borde jobba mycket mera med att bli vän med.

När man väl är stark nog att fixa vikten på Fran och kan få hakan över stången vid chins så börjar spelet med hur mycket man pallar att ignorera alla signaler om att sluta.

Har dragit igenom Murph vilket är 1.6km löpning följt av 100 pullups/200 pushups/300 airsquats avslutat med 1.6km löpning....
Vet inte riktigt vilken som är värst, Murph är det rep efter rep efter rep man liksom "försvinner" mentalt.
Fran rent av svider i hela kroppen när man hoppar ned efter de första pullupsen, ångesten kryper fram när man ser stången...
Fast det kan att ha att göra att thrusters är ett hatobjekt ;) men jag är nog inte ensam om det.

Jag diskuterade lite med Pat Sherwood på min level 1 certifiering i köpenhamn precis före sommarn.
Hans sista ord angående Fran var ungefär så här:
Fran is all about who can suffer the most.

han har en viss poäng, vikten är inte jättetung men tillräckligt för att det ska bli jobbigt efter ett par rep.
dock så alla som har genomlidit Fran vet att combon med Thrusters/pullups är oerhört jobbigt.
2 övningar som kräver en hel del core styrka.

Började med CrossFit runt årsskiftet 07/08, gjorde min första Fran i februari.
Resultatet var as rx'd på 10:40 och ett illamående och lätt huvudvärk som varade i 2 dagar...
Nu är jag nere på 5:30 som min lägsta notering, gör typ mer ont varje gång man gör den.
Dock så är det nog mest ångesten som gör att det byggs på.
Har en stor mental spärr som stoppar mig att få ner tiden, med en 34min Murph, 26 rundor Cindy, 3:59 Grace, 130kg knäböj och 38 pullups, så borde jag lyckas med en snabbare tid.

Vart går gränsen mellan vad man fysiskt klarar av och vad man psykiskt klarar av, CrossFit pass konstant testar psyket det har man mer än engång man har fått erfara det.
Men hittils är jag nog inte beredd för den mentala och fysiska smärtan som Fran utsätter mig för,
Att bli bekväm med thrusters och pullups för att "glida" igenom en snabb Fran är något som man helt enkelt inte kan lyckas med....

För mycket skitsnack så här får det sluta för ikväll....

P.S läste på en sida för CrossFit T-shirts om en kommande t-shirt... slogan: For a good time call Fran: 21-15-9
D.S

2 kommentarer:

  1. Haha, du tänker för mycket på "Fran" helt enkelt :) Men jag förstår vad du menar, min tid pressades ner snabbt säkert för att jag körde sida vid sida med Martin...eller snarare jagade honom. Nu försöker jag inte stressa upp mig och gör en helt ok tid när jag kör själv. Fö körde jag min första skalad med bara stång, jag tror många gör misstaget att ge sig på den as rxd, få ett helvette och sedan bygger upp värsta monsterberget av ångest innan varje gång.

    Förresten fick inte du typ 5:15 på certet? Och det var en JÄVLIGT hal stång vi hade då. Du får en sub 5 inom kort!

    SvaraRadera
  2. Var en 5:30 då, men vet inte om jag ska räkna den riktigt... fattades lite vikt då enligt min mening ;)

    Ne men lite för mycket tänkande kring skiten är nog precis vad jag gör..

    SvaraRadera