lördag 24 oktober 2009

Äta hälsosamt.. diet??





Är uppe i Sigtuna på en helg med Svenska Kyrkans Unga, massa folk från de diverse distrikten i hela sverige.
Kul helg.

Slängde in en liten löparrunda före frukost.
Blev:
ca 23-24min löpning upp och ned för kullarna runt St Sigfridsfolkhögskola.

Sedan:
Backlöpning*4

Schysst uppförsbacke utanför skolan, ca 150-200m
Lätt lutning som sedan ökar mot slutet.
Fullt ös upp, gå ned, repetera.


Utöver det så är det alltid en utmaning när man åker iväg och hålla sig mot Paleo...
Så mycket det går, får alltid kommentarer om GI-diet och annat tjafs.
Att köket inte kan ta hänsyn till olika bantningsdieter m.m
Har aldrig bantat, och om jag sköter mig någorlunda så kommer jag förhoppningsvis inte behöva göra det i framtiden heller.

Nämner på varje arrangemang jag åker på via kyrkans unga och andra orginisationer att jag inte pasta, ris, potatis eller sädeslag.
Iochmed att jag sällan gör det hemma och kan bli riktigt skumm i magen av det, har blivit så när jag drog ned på allt sådant, dock ej allergisk.. tror inte det ;)

Till er som försöker äta "rent" när ni är iväg, oavsett om det är Zone, paleo eller något annat tänk.

Vad är er förklaring att ni inte äter något som anses "normalt"?


Funderar själv vad man ska säga till en kock som gör allehanda specialkoster av olika skäl som inte tycker att det är ok att göra ett alternativ till ris för en som inte äter ris(mig räknat då).
Men ifrågasätter inte varför en vegetarian äter vegetariskt... om en vegetarian inte är direkt dödligt allegisk mot kött isåfall äta kött för att det är en diet??

Jag har nog aldrig definerat hur jag äter att jag äter efter en diet, utan jag äter för att jag ska må bra... en livstil.


Finns alltid undantag från det man gör hemma för att det inte funkar när man är iväg, men erbjuds det specialkost på olika arrangemang man åker på så ska man godkänna antingen allas eller helt enkelt bara de som är allergiska...
Vegetarianer faller oftast inte in under den sista kategorin.

En liten notering, jag har inget emot vegetarianer, alla har sina anledningar till att äta som dom gör.
Anna är demi-vegetarian, vilket innebär att man får anpassa sig till en lite grann och får höra lite vad hon får höra angående det.

"Dieten" och träningsprincipen CrossFit har funkat för mig, vilket har övertalat mig och gör att släktingar och vänner börjar bli lite intresserade av vad man gör.
Det funkar... nog med bevis för mig ;)

4 kommentarer:

  1. Jag håller på att äta mig igenom gamla ris, pasta och couscous förråd, sen tänkte jag också börja äta lite vettigare...åtminstone hemma.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med att det är ganska tufft när man äter ute med andra eller när andra ska laga mat. Äter jag ute så brukar jag hålla mig till lunch buffé. Tar en kötträtt, ber dem lägga extra kött då jag inte vill ha pasta, ris m.m. Sen hivar jag på sallad som det brukar finnas gott om.

    Kul att du går i kyrkan, själv tror jag på Jesus och saknar att träffa andra troende.

    SvaraRadera
  3. jodå det där med att äta sig igenom förråden funkar inte riktig för mig ;)
    Iochmed att jag lånar ut lägenheten ibland till tjejens små syskon ibland... dom brukar av vänlighet lämna lite mat, typ lite kvar i pasta paketet, mjöl, m.m ;)

    Jodå, hamnar i kyrkan nästan var och varannan söndag, en stor del i ens liv faktiskt.
    Är nog fler som är det i Crossfit världen också :), Chris Spealler exempelvis :P

    SvaraRadera
  4. Excellent web site you have got here.. It's difficult to find good quality writing like yours these days. I really appreciate people like you! Take care!!

    Feel free to visit my site ... top 10 products

    SvaraRadera